Los españoles, un pueblo extraño - Reisverslag uit Helden, Nederland van Mathijs Caelers - WaarBenJij.nu Los españoles, un pueblo extraño - Reisverslag uit Helden, Nederland van Mathijs Caelers - WaarBenJij.nu

Los españoles, un pueblo extraño

Door: Mathijs Caelers

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

04 September 2011 | Nederland, Helden

Het is zondagavond, de vooravond van de reis richting de spaanse laagvlaktes van Castilla y Leon. Eergisteravond heb ik nog een feest gegeven om even afscheid te nemen van een aantal mensen en natuurlijk nog een laatste keer flink wat moed in te drinken. De meeste mensen vragen me waarom ik eigenlijk voor een half jaar Nederland wil verlaten. Tja,, het is verplicht he (is dan meestal mijn antwoord). Ik weet verder ook niet goed wat ik er op terug moet zeggen, want eerlijk gezegd vind ik het best een logische vraag waar ik zelf niet eens goed antwoord op weet.
De laatste weken heb ik me nog ingelezen in wat Spaanse grammatica, en een aantal boeken over de Spaanse cultuur. Tía (tante) Toos uit 040 bracht me vorige week nog een boekje mee over de Spanjaarden en hun cultuur; ik heb het met stijgende verbazing in een ruk uitgelezen. Ik kan het niet laten om een paar citaten hier neer te zetten.

"Voor een Spanjaard moet iets in de eerste plaats leuk zijn, anders wordt er geen aandacht aan besteed"

"Tijd is volkomen irrelevant voor de Spanjaard, omdat het een begrenzing van zijn vrijheid inhoudt en dat betekent dat er minder plezier gemaakt kan worden"

"Het is niet ongewoon om om twee uur ’s nachts een peuter aan te treffen"

"Als twee Spanjaarden beiden een dubbele achternaam hebben, krijgt hun kind in totaal 5 namen

"Spanjaarden zijn allemaal verslaafd aan tv. Ze hebben tv’s in de kamer, keuken, slaapkamer en bad(??)kamer"

"Spanjaarden dineren nóóit voor 10 uur ’s avonds"

"Het uitgaan begint rond 2 uur ’s nachts en gaat in de meeste discotheken en nachtclubs door tot ver nadat de kantoren weer open zijn – 10.30 uur (!!!)"

"Ziekenhuizen worden geleid alsof het toeristische hotels zijn en naar klachten wordt niet geluisterd. De artsen en verplegers zijn hun studententijd nooit ontgroeid. Zij maken vrolijk de meest botte grappen en lachten hartelijk als een van hun collega’s een grote blunder maakt"

"Bordelen zijn illegaal, maar worden niet verboden. Mensen die fel tegen de aanwezigheid van een bordeel zijn kunnen de eigenaar aanklagen en aangifte doen. De politie vertelt de eigenaar van het bordeel dan dat hij moet gaan sluiten. De volgende dag worden de bedden met veel vertoon op open vrachtwagens gezet. De vrachtwagens maken een rondje door de stad en brengen de bedden daarna meteen weer terug. Dezelfde nacht is alles weer bij het oude, alsof er nooit iets is veranderd"

"Spanjaarden dumpen hun vuil overal en op ieder tijdstip, als het toevallig zo uitkomt"

"Iedereen die tussen drie en vijf uur ’s middags staande of lopend gesignaleerd wordt, wordt voor gek verklaard (siësta)"

Dit alles is slechts een greep uit alle bizarre gewoonten en bezigheden van de Spanjaarden. Je begrijpt intussen waarschijnlijk wel waarom ik aan een kant opzie tegen mijn vertrek. Doe mij dan maar alsjeblieft de Duitsers. Lekker eten, goede mentaliteit, aardige mensen.
Aan de andere kant is dit natuurlijk wel de ultieme uitdaging, mede doordat de taalbarrière er ook nog eens bijkomt. In een stad als Salamanca zul je normaal gesproken niemand tegenkomen die een beetje Engels spreekt, behalve als het een buitenlandse student is.

De afkeer van de Spanjaarden tegen structuur, het nakomen van afspraken, vooruitplannen, het vasthouden aan systemen etc. etc. staat rechtstreeks tegenover alles waar ik in mijn dagelijkse leven mee bezig ben en aan vast kan houden. Ik heb onderhand een beetje het idee gekregen dat Spanje een soort 3de wereldland binnen Europa is. Democratie en logica lijkt vaak ver te zoeken, en regels worden genegeerd alsof we nog in de 17de eeuw leven. Er zijn nog net geen krottenwijken (die overigens wel 200km ten westen van Salamanca bestaan, in Portugal), maar het is duidelijk dat het land in alle opzichten nog mijlen ver verwijderd is van de welvaart in Nederland. Als ik maar internet heb op mijn kamer, vind ik het allemaal wel prima. Laat die vreemde Spanjaarden het allemaal zelf maar uitzoeken met hun mañanacultuur.

Natuurlijk zijn er ook positieve dingen te vermelden over het land. Ik trek straks fijn met de vogels mee naar het zuiden, waar ik eindelijk verlost wordt van deze miserabele Nederlandse zomer. Naast het klimaat is het ook niet verkeerd om voor een half jaartje in een land te komen waar de stress factor geen rol speelt. Everything’s gonna be alright. Ik kan me voorstellen dat dat een mens niet slechter kan maken. Ik hoop alleen dat ik bij terugkeer weer gewoon lekker terug kan gaan naar de Nederlandse mentaliteit, want ik denk nou niet bepaald dat je met de spaanse werkethiek ergens aan de bak kunt komen. Of je moet nou net een werkgever tegenkomen die er geen moeite mee heeft als je tussen de middag een dutje doet op je bureau of om het uur naar buiten loopt voor een sjekkie.
Ik ben benieuwd hoe moeilijk het uiteindelijk zal worden om een beetje te integreren in de spaanse cultuur; vanaf morgen kan ik er achter komen. Dan kan ik gelijk flink op m’n bek gaan met mijn beperkte Spaanse kennis wanneer ik bijvoorbeeld de buschauffeur dien te vragen of ik de goede bus te pakken heb.
Wordt morgen om half 6 opstaan, geloof 9 uur op Weeze airport en dan om 3 uur de bus richting Salamange. Laten we hopen dat Ryan Air een goede dag heeft.

¡Gracias para leer mi informe y hasta luego!

  • 04 September 2011 - 19:14

    Math Caelers:

    Ik denk dat de uitspraken uit het boekje van Tia Toos wel een beetje aangedikt zijn. Binnenkort zul je zelf wel ervaren in hoeverre het allemaal klopt.
    Eerst nog maar een weekje vakantie houden en genieten van de Spaanse zon.
    Daarna beginnen met de cursus Spaans.
    Ik denk dat het wel meevalt met jou beperkte kennis van de Spaanse taal, anders was je niet geslaagd voor jou toelatings examen.
    Weer een week later beginnen dan de echte lessen aan de universidad de Salamanca, dan komt het er echt op aan.
    Succes en we blijven je volgen.

  • 04 September 2011 - 19:59

    Tia Toos E Pia Peter:

    De rode draad in het boekje is:
    laat je gaan,niet moeilijk doen, wat komt dat komt en verder genieten.
    Dit ga jij daar ook doen, naast veel(?) studeren natuurlijk. En die boterham met hagelslag vervang jij lekker door een tapas met cervesca.
    Heel veel succes en ook wij gaan je volgen.
    Adios!

  • 04 September 2011 - 21:58

    Cherique:

    Wat is dat dan? Het boekje der vooroordelen? No worries Matthieu, dat valt allemaal héél erg mee. Er lopen heus wel mensen op straat tussen 2 en 5. En het overige is ook nogal overdreven. You'll be fine, you'll be fine. Suerte y hasta luego!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathijs

Op 5 september van dit jaar zal ik naar de spaanse stad Salamanca (provincie castilla y leon) vertrekken om hier te studeren aan een van de oudste universiteiten van Europa, de 'universidad de Salamanca'. Ik begin aan het 3e jaar van mijn opleiding aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht, waardoor ik toekom aan een uitwisseling naar het buitenland. Het voornaamste doel van deze uitwisseling is, in mijn geval, het leren van de spaanse taal en natuurlijk het aangaan van een nieuwe uitdaging. Aangezien Salamanca met 50.000 inwoners (1/3 van de totale bevolking) een echte studentenstad is, en daarnaast ook nog de stad is waar zo'n beetje het beste castilliaans wordt gesproken, heb ik een jaar geleden de beslissing gemaakt om deze stad te kiezen als locatie voor mijn uitwisseling.

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 13186

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 11 Februari 2012

Uitwisseling Salamanca

Landen bezocht: