Introdución - Reisverslag uit Helden, Nederland van Mathijs Caelers - WaarBenJij.nu Introdución - Reisverslag uit Helden, Nederland van Mathijs Caelers - WaarBenJij.nu

Introdución

Door: Mathijs Caelers

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

26 Augustus 2011 | Nederland, Helden

Lezers,
Welkom op mijn reisblog, ik zal proberen regelmatig te berichten over mijn ervaringen in de historische stad Salamanca. Ik neem daarnaast een fototoestel mee en zal regelmatig wat foto’s posten op facebook/dit reisblog om te laten zien waar ik terecht ben gekomen.

Ik heb al ruim 6 maanden met de gedachte rondgelopen dat ik binnen afzienbare tijd een half jaar in Zuid-Europa zal verblijven, maar heb me eigenlijk nog nooit echt beseft wat dit eigenlijk betekent. Nu dat het allemaal écht dichtbij komt, begin ik me echter wél te realiseren wat de gevolgen zijn van een half jaar studeren in het buitenland:

- Half jaar geen appelmoes
- Half jaar geen hagelslag
- Half jaar geen (Nederlandse) krant bij het opstaan
- Half jaar geen voetbal
- Half jaar géén woord Limburgs (+ nauwelijks Nederlands) uitspreken
- Half jaar geen dorpse rust
- Half jaar alles zélf doen en regelen
- Voor de eerste keer langer dan een week zonder familie
+ geen privacy, kleine woonruimte etc. etc. (het idioot warme weer buiten beschouwing gelaten)

En zo kan ik nog wel even doorgaan…
Wat ik hiermee wil zeggen is dat mijn leven eigenlijk in een klap compleet gaat veranderen, of ik dit nu wil of niet. Ik heb me 2 jaar geleden aangemeld in Maastricht met de gedachte: uitwisseling… dat zien we dan wel (zonder er eigenlijk überhaupt bij na te hebben gedacht). Ik heb besloten om naar Spanje te gaan, terwijl dit land en zijn inwoners op veel punten compleet tegenover mijn eigen gedachten en leefpatronen staan. De moeilijkste uitdaging, waarvoor ik op school verscheidene keren voor gewaarschuwd ben, is het begrijpen van de hispanische taal. Als zo’n beetje de enige van mijn opleiding heb ik ervoor gekozen om naar een school te gaan waar er slechts in het Spaans lesgegeven wordt. In eerste instantie stonden 8 personen in de rij om naar Salamanca te gaan; na een tijdje vielen 6 studenten af omdat ze een verblijf in Salamanca werd afgeraden. Ik heb wél besloten om mijn oorspronkelijke idee voort te zetten, en dus moet ik flink aan de weg gaan timmeren wat betreft mijn Spaanse vaardigheden.

Ondanks alle moeilijkheden, hoop/verwacht ik dat alles uiteindelijk wel mee zal vallen en hoop ik wijzer terug te komen.

Ya veremos…
… we zullen zien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathijs

Op 5 september van dit jaar zal ik naar de spaanse stad Salamanca (provincie castilla y leon) vertrekken om hier te studeren aan een van de oudste universiteiten van Europa, de 'universidad de Salamanca'. Ik begin aan het 3e jaar van mijn opleiding aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht, waardoor ik toekom aan een uitwisseling naar het buitenland. Het voornaamste doel van deze uitwisseling is, in mijn geval, het leren van de spaanse taal en natuurlijk het aangaan van een nieuwe uitdaging. Aangezien Salamanca met 50.000 inwoners (1/3 van de totale bevolking) een echte studentenstad is, en daarnaast ook nog de stad is waar zo'n beetje het beste castilliaans wordt gesproken, heb ik een jaar geleden de beslissing gemaakt om deze stad te kiezen als locatie voor mijn uitwisseling.

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 13189

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 11 Februari 2012

Uitwisseling Salamanca

Landen bezocht: