Sin titulo - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Mathijs Caelers - WaarBenJij.nu Sin titulo - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Mathijs Caelers - WaarBenJij.nu

Sin titulo

Door: Mathijs Caelers

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

21 Oktober 2011 | Spanje, Salamanca

Een paar dingen die het vermelden waard zijn:
- Begin dit jaar gaven uitwisselingsstudenten van vorig jaar uitleg over hun bestemmingen aan de studenten van mijn jaar, die nu dus op uitwisseling zijn. 7 studenten zaten vorig jaar in Salamanca, en 8 kregen toen uitleg over hun geplande bestemming. 6 daarvan vielen er af, en we bleven met 2 over. Isabel heeft nu besloten om naar huis te gaan, waardoor er niet alleen een persoon minder in mijn appartement zit, maar ik ook de enige ben die in Salamanca zit van European Studies. 7 down, 1 left. Hopelijk houd ik het langer vol.
- Ik zit nu nog met een jongen uit brussel en een duitse in mijn appartement. Ik zit me hier flink wat af te ergeren over van alles en nog wat, maar begin me nu toch te beseffen dat ik nog tot februari met dezelfde mensen in een appartement zit en ik de ergernis misschien toch maar beter aan de kant kan schuiven.
- Leraren werken hier ook daadwerkelijk voor hun geld. Bij ons gaan ze met een beker koffie voor de klas staan om vervolgens aan te kondigen dat de rest van het blok uit presentaties door studenten zal bestaan, waardoor het takenpakket van de leraar dus beperkt wordt tot…nogmaals koffie drinken. In Salamanca beginnen ze tenminste nog met enig enthousiasme te praten en houden ze pas op met praten als het ook daadwerkelijk tijd is.
- Gister zat ik in een les, moesten we een debat houden over het franco-regime. Ik zat bij een Duits meisje, waaraan de leraar (een Argentijn waarvan ik de eerste les zweerde dat hij een Italiaans accent had) gelijk van alles over de Nazi’s begon te vragen. Eerst antwoordde ze (per ongeluk hoop ik) in het Duits, toen ging ze toch maar snel over tot het Engels. Ik weet natuurlijk dat dit het laatste is wat je in Spanje moet doen, dus deed al voorzichtig de handen voor mijn gezicht. Gevalletje van plaatsvervangende schaamte. Toen probeerde ze het in het spaans (op verzoek van de leraar), maar ze vroeg al na 2 woorden aan een spaanse jongen om het in het spaans te vertalen en hard op te zeggen. Achteraf bleek dat ze pas 3 maanden Spaans aan het leren is, maar dan vraag ik me toch af hoe dom je kunt zijn om dan in notabene Salamanca les te gaan volgen. In-com-pren-sible. Die jongen (Álvaro) bleek trouwens gewoon 6 jaar in Nederland te hebben gewoond; over toeval gesproken.
- Er is een Italiaan (tevens Erasmus) die tegen me begon te praten, en ik zweerde dat hij gewoon Italiaans aan het praten was. Sommige mensen kunnen beter de koffers pakken en terug naar huis gaan, want dit wordt echt niks.
- De spaanse studenten lijken dezelfde houding te hebben als wij vorig jaar: proberen erasmus studenten in je groep te vermijden. Logisch natuurlijk, want wij spreken allemaal niet genoeg Spaans om überhaupt de les fatsoenlijk te kunnen volgen, laatweg een groepsopdracht te maken. Ik zit bij een vak bij een sloveen en een Spanjaard in de groep. Die Spanjaard ging na een les al gelijk naar de leraar om aan te geven dat hij toch liever in een andere groep zat,, excuus erbij verzonnen en alles..haha. Ik kan zijn beweegredenen wel begrijpen, maar geef ons op zijn minst meer dan een les om te laten zien dat we iets aan de groep toe kunnen voegen.
- Het is nu vrijdag en eindelijk hebben we internet kunnen regelen. Er is een winkel die voor buitenlanders (illegaal) internet kan regelen, door middel van een (neppe) spaanse id-code. Daarnaast is het me ook eindelijk gelukt om me in te schrijven op school.
- De herfst begint nu ook in Salamanca door te dringen; deze week is het voor het eerst ‘fris’, regen heb ik gelukkig nog niet gezien.
- Het plein waar ik woon lijkt wel een soort van verzamelplek voor extravagante mensen in de maatschappij. Het is nu al 5 avonden geweest dat een groep mensen in een kring bij ons voor de deur ging zitten en de hele avond lang zaten te discussiëren over ik weet niet wat allemaal. Ze maken daarnaast spandoeken met politiekgetinte teksten en zingen liedjes. Te bizar voor woorden. Er zijn trouwens ook al 2 megademonstraties geweest op het plein. Ik hoorde op een avond wat, keek naar buiten en zag opeens 500 mensen met spandoeken.
- Studenten lijken hier echt elke dag wel uit te willen gaan. Die Sloveen zei gisteren bijvoorbeeld dat hij op 2 dagen na elke dag in de week wel uitgaat. Donderdag staat bekend als dé uitgaansavond voor de studenten. Je wordt hier doodgegooid met aanbiedingen van clubs die proberen studenten te lokken met lage prijzen voor drank. Ik woon toevallig net op een plek in de stad waar ontzettend veel club’s zijn ‘geconcentreerd’. Tot nu toe probeer ik het nog rustig aan te doen, de brave student die ik ben heeft school natuurlijk wel als prioriteit numero uno!

  • 21 Oktober 2011 - 21:00

    Tia Toos E Pia Peter:

    Ha die Mathijs,

    Zo zie je maar weer dat niet alles vanzelfsprekend is in een buitenland. Bij ons zijn de meeste dingen misschien goed of misschien wel te goed geregeld. Maar zelfs dat valt niet altijd in goede aarden.
    Het is alleen maar positief dat uiteindelijk de dingen die je allang had willen regelen uiteindelijk geregeld zijn. En dat dit niet altijd zonder slag of stoot te verwezenlijken is heeft puur te maken met andere mentaliteiten en/of cultuurverschillen. That's life in another country.

    Probeer de goede dingen te koesteren en laat de (malo experiencias ) negatieve ervaringen links liggen. Ergeren is doodzonde. Focus je op je eigen doel en zorg dat je er ook van geniet. (Mucho importante.) Het is natuurlijk al uitzonderlijk dat je daar bent en je hebt er zelf voor gekozen dat Salamanca een tijdje jouw stadje is. (Viva la Espanjol amigo.)

    P.s. Hebben ze daar geen parken waar je een potje kunt voetballen met anderen. Studenten of locals?

    En wat dacht je van tafelvoetbal? Altijd leuk ongeacht je tegenstanders.

    Zoek een vaste leuke openbare plek (kroeg/cafe/terras) die je je eigen maakt om er een koffie, krantje of whatever te doen. Al is het maar eens per week.
    Werkt altijd. Doe ik ook altijd in een vreemd land. Gewoon genieten en wat mensen kijken en soms een babbel.

    Over twee weken weten wij meer of wij nog een paar dagen naar Salamanca willen gaan. We hebben nog geen periode in gedachte. We zouden het wel leuk vinden. Niet vooruit lopend op de zaken zeggen wij: GENIETEN.

    We blijven je volgen.

    Tia Toos e Pia Peter

  • 22 Oktober 2011 - 11:28

    Math Caelers:

    Haa Mathijs,

    Ik sluit me helemaal aan bij de wijze raad van Toos en Peter.
    Maar dat je nu internet hebt vind ik echt goeg nieuws. Je kunt nu weer wat gemakkelijker (in je eigen taal) op de hoogte blijven van o.a. het laatse (sport)nieuws etc. etc.
    Ook kunnen we binnenkort eens proberen te skypen.
    Hou je goed, en groetjes
    uit Helden.

  • 02 November 2011 - 18:13

    HG:

    Je kent mij niet maar ik volg je wel een beetje. Ik lees dat je het goed maar je zin hebt daar in Spanje, maar dat je Nederland ook niet helemaal koud laat(PSV fan, maar voor AJax juichen!!!!!).
    Misschien moet je illegaal maar weg laten hoeft toch niemand te weten.
    Heel veel succes daar met je studie en vooral genieten.

    Groeten HG

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathijs

Op 5 september van dit jaar zal ik naar de spaanse stad Salamanca (provincie castilla y leon) vertrekken om hier te studeren aan een van de oudste universiteiten van Europa, de 'universidad de Salamanca'. Ik begin aan het 3e jaar van mijn opleiding aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht, waardoor ik toekom aan een uitwisseling naar het buitenland. Het voornaamste doel van deze uitwisseling is, in mijn geval, het leren van de spaanse taal en natuurlijk het aangaan van een nieuwe uitdaging. Aangezien Salamanca met 50.000 inwoners (1/3 van de totale bevolking) een echte studentenstad is, en daarnaast ook nog de stad is waar zo'n beetje het beste castilliaans wordt gesproken, heb ik een jaar geleden de beslissing gemaakt om deze stad te kiezen als locatie voor mijn uitwisseling.

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 13170

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 11 Februari 2012

Uitwisseling Salamanca

Landen bezocht: